Blog 31: Sluitingsdagen/ feestdagen; ga je dicht of doe je een actie

Apr 20, 2023

In Nederland kennen we meerdere feestdagen, neem Pasen, Pinksteren, Koningsdag en Kerst. Nationale feestdagen waarop veel bedrijven zijn gesloten. In deze blog geven we je graag tips over sluitingsdagen en feestdagen. Ga je dicht of doe je juist een actie?

Nationale feestdagen

De meeste bedrijven zijn gesloten op nationale feestdagen, hoewel we meer en meer een verschuiving zien bij supermarkten en woonwinkels. Zij zijn dan steeds vaker open.

Jouw webshop is natuurlijk altijd open, maar misschien wil jij wel extra omzet genereren tijdens deze feestdagen. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om juist op die dagen een leuke actie te plannen om zo klanten jouw website te laten bezoeken en een bestelling te laten plaatsen.

Dat is maar net wat je wilt natuurlijk. Je kunt er ook voor kiezen om deze feestdag rust te nemen en iets leuks, anders dan werk, te gaan doen.

Hoe neem ik zelf vrij als ondernemer?

Wanneer je een eigen onderneming hebt, ben je eigenlijk nooit vrij. Je moet geregeld controleren of jouw website nog online is en ook het beantwoorden van klantvragen loopt altijd door. Zeker wanneer je nog geen personeel hebt die dit uit handen neemt, kan het best lastig zijn om lekker een weekje vakantie te nemen.

Natuurlijk is het van belang dat jij jezelf regelmatig even uitroostert, iedereen heeft vrije tijd nodig om op te laden. Daarnaast doe je weer nieuwe energie op en creëer je door jouw hoofd leeg te maken weer ruimte voor nieuwe inspiratie.

Het kan geen kwaad om jouw webshop voor een korte periode te sluiten

Inmiddels weten wij uit ervaring dat het echt geen kwaad kan om jouw webshop voor een aantal dagen of zelfs een week te sluiten. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat jij jouw webshop offline haalt, maar dat je tijdelijk geen bestellingen verstuurt en klant berichten beantwoordt.

Zo hebben wij ervoor gekozen om Dreadshop in de zomervakantie een week te sluiten en is Dreadshop tussen Kerst en Oud en Nieuw ook gesloten.

Je kunt er dan natuurlijk voor kiezen om een actie uit te werken voor de periode dat je gesloten bent, om zo de klant te compenseren voor de wachttijd. Bij Dreadshop zorgde eerdere acties ervoor dat de omzet in die periode stabiel bleef. En als je zo’n actie van tevoren kunt inplannen, heb je er tijdens jouw vrije periode geen omkijken naar.

Communicatie is essentieel

Belangrijk is wel dat jij de klanten van tevoren duidelijk informeert over de sluiting van jouw webshop. Maak dit al 4 tot 6 weken van tevoren bekend, zodat klanten weten waar zij aan toe zijn. Vermeld het op jouw website, in de nieuwsbrief en op jouw social media-kanalen. Zo staan jouw klanten uiteindelijk nooit voor verrassingen. Weet jij al wanneer jij jouw vrije dagen gaat plannen?

Wil je meer informatie en adviezen over het ondernemen? Dan ben je bij ons aan het goede adres! Als business mentors denken wij hierin graag met jou mee. Daarom hebben wij een jaartraject beschikbaar. Wil je meer informatie over ons traject? Klik dan hier en bezoek onze website. Vul daar dan een intake formulier in, zodat we een gesprek kunnen plannen!

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!