Blog 38: Het belang van goede systemen achter jouw webshop

Aug 24, 2023

Wanneer je een webshop gaat starten is het heel belangrijk dat je een systeem kiest dat past bij jou, bij jouw bedrijf en bij jouw product(en). In deze blog leggen we je graag uit waarom.

Het kiezen van een platform achter jouw webshop

Dit is echt wel één van de belangrijkste aspecten binnen je bedrijf. Er moet echt een goed systeem achter jouw webshop zitten. Een systeem dat goed bij jouw bedrijf past, dat goed bij jouw product past en dat systeem moet goed aansluiten bij (al) jouw wensen.

Uit eigen ervaring kunnen wij vertellen dat onze webshop van Dreadshop jarenlang via een systeem heeft gedraaid waarin we bijna niets zelf konden toevoegen. Hierdoor waren wij enorm afhankelijk van IT-specialisten. Dat is kostentechnisch niet gunstig, maar soms ook heel frustrerend. Als ondernemer wil je mee met de tijd en met de markt, dus moet je soms producten, video’s of andere aspecten toevoegen op jouw website. Als je dan steeds weken tot maanden moet wachten voordat dit gedaan wordt, werkt dit enorm frustrerend.
Dus toen wij in 2022 overgingen naar een nieuw systeem, was een van onze grootste, meest belangrijke eisen; een systeem vinden waarbij we veel meer zelf konden wijzigen en toevoegen. Gelukkig is dit gelukt.

Doe dus grondig onderzoek voordat je een systeem kiest. Zet al jouw eisen op een rijtje en laat je indien mogelijk adviseren door specialisten. Het bouwen van jouw webshop kost echt veel tijd en het is zo zonde als je achteraf spijt hebt.

Maak het inpakproces van jouw bestelling zo eenvoudig mogelijk

Een ander belangrijk aspect binnen jouw bedrijf is het inpakproces. Richt dit echt zo efficiënt mogelijk in!

Met de technologie van tegenwoordig is het heel eenvoudig om systemen met elkaar samen te laten werken. Neem bijvoorbeeld het systeem achter jouw website. Koppel dit altijd met een magazijnsysteem dat jouw voorraad bijhoudt. En veel systemen kan je ook koppelen met jouw verzendmaatschappij. Dat maakt het inpakken van bestellingen makkelijker en veel efficiënter.

Wanneer je start met jouw webshop, zijn dit processen waar je misschien nog niet over nadenkt. Maar als je straks 100 bestellingen per dag moet inpakken, is het wel fijn als dit snel en efficiënt kan gebeuren.

Daarnaast is het ook fijn als het inpakproces eenvoudig is wanneer je personeel in dienst neemt of al medewerkers hebt die de bestellingen gaan inpakken. Ditzelfde geldt wanneer je het inpakken van jouw bestellingen gaat uitbesteden aan een fulfillment bedrijf. Hoe fijn is het als je snel kunt uitleggen hoe het werkt!?

Voorkom fouten in het inpakproces

Wanneer je aan de slag gaat met een systeem dat je helpt bij het inpakken van jouw bestellingen, probeer het proces dan zo in te richten dat je eerst alle producten moet scannen, voordat het adreslabel geprint kan worden. Hiermee loop je veel minder risico dat er te veel, te weinig of onjuiste producten worden verstuurd in een bestelling.

Wil je graag dieper ingaan op dit soort processen binnen jouw bedrijf? Wil je met ons uitzoeken wat je kunt optimaliseren of hoe jij jouw processen efficiënter kunt inrichten? Kies dan voor ons Business Sisters traject! Meer informatie over ons coachingstraject vind je op de website. Vul het intake formulier in en wij zullen zo snel mogelijk een kennismakingsgesprek met je plannen.

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!