Blog 35: De customer journey van klanten

Jun 08, 2023

In deze blog besteden we graag aandacht aan de customer journey van klanten die dolgraag bij je bestellen of een afspraak bij je maken. Als ondernemer wil je natuurlijk dat klanten jouw producten bestellen of jouw diensten afnemen. Maar je wilt ook dat je klant er echt voor gaat! Jouw klant moet uiteindelijk 100% of zelfs 150% tevreden zijn!

Ken je het gezegde: ‘Het gaat niet alleen om de bestemming, maar ook om de reis ernaartoe?' Dat kan je vergelijken met de klantreis! Het gaat niet alleen om het moment waarop de klant de bestelling plaatst en betaalt, ook de complete ervaring daaromheen telt!

Hoe kan ik de customer journey optimaliseren?

Er is altijd ruimte om de customer journey voor jouw bedrijf te optimaliseren.

Eén van de belangrijkste punten in die optimalisatie, is dat jij jouw klanten goed moet kennen. Jij moet jouw klanten begrijpen. Verzamel dus informatie en feedback om echt inzicht te krijgen in de behoeften van jouw klant.
Het luisteren naar en verwerken van de feedback van de klant is echt heel belangrijk! Moedig je klanten aan om feedback te geven over hun ervaringen. Dit kun je doen door enquêtes te versturen of reviews te vragen. Zijn er pijnpunten in het proces? Doe hier dan iets mee! Dit laat zien dat je waarde hecht aan de mening van jouw klant en het helpt ook om de customer journey voortdurend te verbeteren.

Maak processen zo eenvoudig mogelijk

Klanten vinden niets vervelender dan dat ze ontzettend vaak moeten klikken of heel veel moeten typen voordat ze hun bestelling kunnen plaatsen. Zorg er dus voor dat je het proces zo eenvoudig mogelijk maakt.
Heb jij een webshop? Zorg ervoor dat het bestel- en betaalproces heel eenvoudig is. Klanten willen liever niet zeven keer moeten wisselen van pagina voordat zij kunnen betalen.

Zorg ook dat je goed bereikbaar bent voor jouw klanten. Stel bijvoorbeeld een automatische reply in met een verwijzing naar jouw FAQ-pagina. Klanten kunnen dan sneller het antwoord op hun vraag vinden, dan wanneer ze op jouw antwoord moeten wachten.

Blijf in contact met jouw klant, ook na het plaatsen van de bestelling

Niet geheel onbelangrijk; blijf in contact met jouw klant. Ook na het plaatsen van de bestelling. Stuur een vriendelijke bedankt e-mail en hou je klant op de hoogte van nieuwe producten en/of aanbiedingen. Dit zorgt er vaak eerder voor dat jouw klant door de goede customer journey in de toekomst nog eens een bestelling zal plaatsen.

Wil jij de customer journey voor jouw klant optimaliseren? Denk je dat er voor jou nog veel verbetering mogelijk is? Wij helpen je graag in het optimaliseren van alle processen! Dit doen wij in ons jaartraject.
Wil je meer informatie? Neem dan een kijkje op onze website, vul het intakeformulier in en dan plannen we graag een kennismakingsgesprek!

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!