Blog 33: Is adverteren op Pinterest zinvol?

May 11, 2023

Inmiddels kennen we al veel social media kanalen; Instagram, Facebook, TikTok, Youtube en ook Pinterest. Elk kanaal heeft een andere doelstelling. In deze blog gaan we graag wat dieper in op Pinterest en het daarop adverteren.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een online platform waarbij de zoekfunctie centraal staat. Gebruikers kunnen ideeën ontdekken, opslaan en delen door middel van afbeeldingen en video’s, ook wel Pins genoemd.

Gebruikers kunnen borden maken en deze vullen met Pins. Veel gebruikers zoeken vooral inspiratie op Pinterest voor recepten, mode, interieur of reizen.

Adverteren op Pinterest is dat zinvol?

Pinterest is een platform met een enorm groot bereik. Pinterest heeft wereldwijd namelijk meer dan 450 miljoen actieve gebruikers. Dit betekent dat je advertenties door een groot aantal mensen gezien kunnen worden.

Daarnaast kan jij jouw advertenties richten op heel specifieke doelgroepen op basis van verschillende criteria als interesses, zoekwoorden en locatie. Dit zorgt ervoor dat jouw advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, wat de kans op verkopen verhoogt.

Wanneer je naast jouw advertenties ook Pins plaatst op jouw account om organisch bereik te genereren, kan dit resulteren in extra verkeer en conversies zonder extra kosten.

En niet geheel onbelangrijk, Pinterest hanteert lagere advertentiekosten dan bijvoorbeeld de business manager van Facebook & Instagram. Met een lager budget bereik je via Pinterest dus meer mensen.

Advertenties analyseren en verbeteren

Wil je starten met adverteren op Pinterest? Via jouw Pinterest-account is het heel eenvoudig om jouw cijfers te analyseren. Stel jezelf een doel voordat je begint met adverteren, door bijvoorbeeld een ROAS vast te stellen van een specifiek bedrag.

Wat is ROAS?
De afkorting staat voor Return on Ad Spend. Het geeft antwoord op de vraag ‘Als ik €1,- investeer in mijn advertentie, wat krijg ik daar dan voor terug?' Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget €4,- omzet realiseert.

Voor Dreadshop adverteren wij al een langere tijd op Pinterest en wij hebben heel goede resultaten. Wij zijn gestart in Nederland en inmiddels zijn de advertenties ook uitgebreid naar andere landen.

Hieronder zullen wij een aantal resultaten delen:

 

De bovenste campagne is een conversiecampagne. Deze heeft een groter bereik en staat ingesteld op een specifieke doelgroep. De onderste campagne is een retargeting campagne. Deze campagne staat ingesteld op klanten die onze website hebben bezocht of producten in het winkelwagentje hebben geplaatst, maar niet hebben afgerekend. Een retargeting campagne heeft een laag dagbudget, maar zoals je ziet kan je wel een hoge ROAS creëren met deze campagne.

Hieronder hebben we nog een resultaat van een retargeting campagne:

 

Adverteren op Pinterest kan dus zeker heel zinvol zijn voor jouw bedrijf.

In ons jaartraject kan adverteren ook een onderdeel zijn van jouw wensen. Wij delen graag onze kennis en ervaringen en helpen je op weg met jouw advertenties. Samen analyseren wij de cijfers en geven we je graag advies om nog betere resultaten te behalen.
Wil je meer informatie? Neem dan eens een kijkje op onze website door hier te klikken.

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!